"Nie próbujcie sprowadzać
całego świata do szkoły.
Raczej weźcie dzieci na zewnątrz
tam, gdzie ten świat
naprawdę jest..."
Wychowanie fizyczne zapewnia dziecku wszechstronny rozwój psychofizyczny. Te zadania programowe dotyczą zwłaszcza:
- wzmacniania zdrowia, uodporniania na wpływy zewnętrzne, hartowania organizmu,
- rozwijania cech motorycznych oraz doskonalenia podstawowych czynności ruchowych, przydatnych w życiu codziennym,
- przyzwyczajania dziecka do swobodnego i prawidłowego stosowania wyuczonego ruchu w życiu codziennym, w zabawie i grze, na wycieczkach, a podczas pobytu w terenie - przy pokonywaniu przeszkód naturalnych,
- wyrabiania podstawowych nawyków higienicznych,
- wyrabiania trwałych zainteresowań i nawyków do ćwiczeń, zabaw i gier ruchowych, zwłaszcza na wolnym powietrzu,
- wyrabiania świadomej karności i dyscypliny, odwagi, zaradności i wytrwałości,
- wyrabiania poczucia koleżeństwa i współdziałania w zespole.
W realizacji znakomitej większości tych zadań bardzo pomocne są zajęcia terenowe. Ze względu na specyficzny charakter ćwiczeń odbywanych w otwartym terenie, dobre wyniki osiąga się przez:
- stosowanie naturalnej i dostępnej dla dzieci formy ruchu,
- dbałość o przyswojenie przez dziecko nie tylko pojedynczych elementów, ale i całych aktów ruchowych,
- realizowanie przez dziecko interesujących je zadań ruchowych i intelektualnych w ćwiczeniu, zabawie, czy grze,
- stawianie bardzo utylitarnych, bezpośrednio przydatnych życiowo celów i zadań.
Zajęcia terenowe, traktowane jako dział programowy wychowania fizycznego dające możliwość łączenia ich z innymi przedmiotami nauki szkolnej podczas wspólnych wycieczek, nabierają specjalnego znaczenia.